15 februari, 2009

Melodifestivalen 2009 - Deltävling 2

I går ägde den andra deltävlingen i Melodifestivalen rum i Skellefteå och det var den mest efterlängtade deltävlingen för mig. Låtkvalitén var även mycket bättre än förra veckan. H.E.A.T. och Måns Zelmerlöw gick direkt till final medan Amy Diamond och discosystrarna Lili & Susie gick till Andra Chansen. Det är inte varje dag ens största idoler gör comeback men jag ska ändå försöka vara så opartisk som möjligt när det kommer till Lili & Susie.

Här under hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Lili & Susie - Show Me Heaven
Wow! Discosystrarna Päivärinta visade i går att de fortfarande har massor kvar att ge! Några sura toner hördes lite då och då men vad gör det? Lili & Susie hade kvällens helt klart bästa låt och bjöd på det snyggaste framträdandet. Deras scenkläder var även dem perfekta! "Show Me Heaven" levde upp till alla mina förväntningar och den 80-talsinspirerade discorökaren är lika tuff som deras klassiker "Oh Mama", "Okey, Okey!" och "We Were Only Dancing". Ingen mesig Skara-schlager här inte!

2. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
Måns är charmig, söt och sjunger väldigt bra. Låten "Hope & Glory" är även den riktigt bra men det är något hos Måns som inte riktigt tilltalar mig. Han är lite för helylle för min smak. Men Måns var helt klart värd en finalplats i går! Han kommer att gå långt i årets tävling, tro mig. En duett med honom och flickvännen Marie Serneholt vore skoj att höra framöver!

3. Amy Diamond - It's My Life
Jag gillar faktiskt den synthiga poplåten "It's My Life". Det märks att Alexander Bard har skrivit den för när han är inblandad blir det nästan alltid toppen. Det känns bara som att låten gick till helt fel artist. Visst sjunger Amy bra, trots att det blev lite surt under gårdagens framträdande, men rösten är för barnslig för min smak. Det är liksom något med Amy som känns tillgjort, men hon var i alla fall värd att gå till Andra Chansen i går.

4. H.E.A.T. - 1000 Miles
Jag gillar inte rock, men om jag måste välja så blir det pudelrock från 80-talet i stil med Europe. Liksom, vem kan motstå "The Final Countdown"? Jag skulle definitivt inte köpa en skiva med rockkillarna H.E.A.T. men jag står faktiskt ut med att lyssna på dem. Sångaren sjöng väldigt bra i går och låten "1000 Miles" är rätt skön. Sedan kanske den heta trummisen i bar överkropp hjälpe till lite.

5. Cookies 'N' Beans - What If
Jag har väldigt svårt för countrymusik, jag nästintill avskyr det, och låten "What If" är lite för seg för min smak. Jag vill dock ge ett stort plus till tjejerna i Cookies 'N' Beans som har grymt bra röster! De gjorde riktigt bra ifrån sig i går och kommer säkert skörda stor framgång i Sverige och övriga världen med sin countrypop.

6. Jennifer Brown - Never Been Here Before
Jag minns när Jennifer Browns hit "Tuesday Afternoon" spelades sönder på radio under 90-talet. Den gillade jag faktiskt! Jennifer har en grymt skön sångröst och hon levererade verkligen i går. Men låten "Never Been Here Before" är dock så tråkig att jag har svårt att fokusera på den. Det gick inte riktigt ända fram i går.

7. Lasse Lindh & Bandet - Jag Ska Slåss I Dina Kvarter!
"Jag Ska Slåss I Dina Kvarter!" säger mig absolut ingenting. Lasse är rätt fin att titta på men där tar mitt intresse för honom slut. Hans framträdande i går fick mig att tänka på tråkiga artister som Andreas Johnson, Patrik Isaksson och Håkan Hellström, vilket inte är en komplimang från min sida.

8. Markoolio - Kärlekssång Från Mig
Markoolio har aldrig kunnat sjunga vilket han återigen bevisade i går. Hans Dima Bilan-inspirerade nummer var dock rätt underhållande men det räcker inte i mina ögon. Schlagerballaden "Kärlekssång Från Mig" var dessutom riktigt tråkig och platt. Nej, Markoolio ska nog hålla sig till att uppträda i barnprogram.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com