27 februari, 2009

Intervju med Britt Dahlén

På slutet av 80-talet kunde svenska folket njuta av sångerskan Britt Dahléns sångröst både på skivor och i det kultförklarade TV-programmet "Solstollarna". Britt släppte discosinglar som "Midnight Dancing", "Try Me" och "Into The Night" och var även populär i Japan. En av de lyckligaste dagarna i mitt liv var när jag kom över hennes album "Touch" från 1988 på CD. En annan lycklig dag var förstås när jag fick äran att intervjua Britt exklusivt till min rosa blogg!

Hur känns det att en ny generation upptäcker och älskar din musik?
Naturligtvis väldigt smickrande och faktiskt lite underligt att mitt liv som artist på slutet av 80-talet fortfarande kan vara intressant för flera själar, och numera med hjälp av Internet "lever sitt eget liv" på något sätt.

Hur gick det till när du slog igenom?
Jag var med på Flyktinggalan 1986 med för mig stora artister som Peter Cetera och Agneta Fältskog. Det blev ett tillfälle för mig att visa mig för en större TV-publik, men jag måste nog erkänna att det var min medverkan i "Solstollarna" som "breakade" mig. 

Det blev en otrolig uppståndelse efter min medverkan i de tio avsnitten.

 Jag åkte snabbt ut på turné med ett kanonband och det var utsålt överallt. Kravallstaket var ett måste, man kan komma ihåg att "

Solstollarna" hade enorma tittarsiffror.

Kan du berätta lite om inspelningen av "Solstollarna"?
Vi hade väldigt kul vid inspelningarna i Malmö. Allt gick i ett fasligt tempo med snabba inspelningar, snabba repliker, sköna videor och nya artister som poppade upp varje dag. Jag var ju faktiskt den enda ”okända artisten” som medverkade.

Umgås du fortfarande med någon från serien?
Jag umgås inte med någon från serien men jag har haft lite kontakt med Ola och Per efter det att de öppnade sin nya hemsida.

Har du någon gång ångrat att du medverkade i "Solstollarna"?
Jag ångrar inte att jag medverkade, inte såhär långt i efterhand i alla fall. Men jag måste medge att ibland känns det som om det var det enda jag gjorde som artist, och så är det ju verkligen inte.

Hur blev du upptäckt som sångerska?
Efter att ha blivit kontaktad av ett skivbolag 1985 fick jag väldigt snabbt förfrågan om att spela in en låt på vinyl. Den skulle lanseras i Japan genom en känd TV-serie vilket var vanligt på den tiden. Det blev snabbt ett album och jag åkte över till Tokyo för en längre promotionturné med en mängd TV- och radiointervjuer, samt en massa plåtningar för olika japanska tidingar.

Det var spännande på många sätt! För mig var det nytt att bli bemött som en stjärna. Japan är ju ett land med en helt annan kultur än vad vi är vana vid och det var många nya intryck att ta vara på. Det var tufft men helt otroligt spännande!

Vilken av dina egna låtar tycker du bäst om?
Jag har ingen given favorit men jag blir glad av "Love Me Forever". En annan är "Give A Little Bit Of Love" som jag gjorde en rätt schysst video till regisserad av Jonas Frick. Han gjorde ju en hel del uppmärksammade filmer framförallt på slutet av 80-talet. 

Annars gillar jag också att sjunga ballader.




Vilken typ av musik tycker du bäst om att lyssna på?
Jag måste erkänna att jag har en ganska bred musiksmak och favoriterna växlar snabbt.

 Keane, James Morrison och Timbaland är några av dem. 

Pop, soul, R&B, ja, till och med jazz gillar jag.

Hur ser ditt liv ut i dag?
I dag jobbar jag som säljare och projektledare och trivs utmärkt med det! 

Visst sjunger jag en del men mest på vänners bröllop och liknande.





Vad tycker du om 80-talsmodet i dag?
Man ser ju en del av 80-talsmodet som faktiskt är rätt hett idag.

 Benvärmarna är ju outstanding. Rätt skönt med den färgstarka stilen som kontrast till allt det svarta.





Brukar du lyssna på dina egna skivor?
Mina egna skivor ligger mest i lådan. 

Men visst plockas de fram ibland om det "tjatas" från nya vänner eller så.


Är du sugen på att göra comeback?
Comeback, knappast! Fast man vet ju aldrig...


Jag försöker själv slå igenom som artist. Har du några bra råd att ge om nöjesbranschen?
I dag är det ju tuffare än någonsin att slå sig fram. Förutom att "sticka ut" är det naturligtvis viktigt att ha båda fötterna på jorden, 

omge sig med bra rådgivare och sist men inte minst kunna stå för allt man gör.