21 februari, 2009

Melodifestivalen 2009 - Deltävling 3

I kväll ägde den tredje deltävlingen i Melodifestivalen rum i Leksand. E.M.D. och Molly Sandén gick direkt till final medan BWO och Rigo & The Topaz Sound Feat. Red Fox gick till Andra Chansen. Jag är inte speciellt förvånad över resultatet även om jag hellre hade sett Velvet i final tillsammans med BWO. Petra Mede var som vanligt grymt rolig och fick mig att gapskratta flera gånger under kvällen. Finns det något bättre än hysteri?

Här under hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Velvet - The Queen
Velvet sjöng riktigt bra i kväll och den electrodoftande dancelåten "The Queen" föll mig helt i smaken! Jag älskade dessutom det grymt snygga framträdandet, tydligt inspirerat av Madonnas framträdande av "Vogue" på MTV-galan 1990. Velvet hade helt klart förtjänat en finalplats med sin moderna popmusik.

2. E.M.D. - Baby Goodbye
Jag gillar faktiskt poplåten "Baby Goodbye". Den har ett skönt beat och en stark melodi som snabbt sätter sig på hjärnan. Kvällens framträdande var charmigt men killarna såg lite vilsna ut ibland, så kanske var numret lite för avancerat för dem. Danny har helt klart bäst sångröst av grabbarna vilket han ännu en gång bevisade i kväll.

3. Bodies Without Organs - You're Not Alone
Jag är ett stort fan av BWO:s musik och Alexander Bards låtskrivartalang. Jag måste dock säga att jag är lite besviken på "You're Not Alone". Visst, det är en söt ballad men den är långt ifrån lika stark som gruppens tidigare bidrag. Dessutom var den inte alls så electro som jag hade hoppats. Den känns alldeles för mainstream i soundet för att vara BWO. Förhoppningsvis kommer det sköna remixar av låten till singelreleasen. Martin ska dock ha ett stort plus för sin vackra stämma!

4. Sofia - Alla
Skönsjungande Sofia deltog i Melodifestivalen 2007 med den sköna "Hypnotized". "Alla" kommer inte alls upp i samma nivå som föregångaren. Melodin är visserligen stark men jag tycker att det är tråkigt med sångtexter man inte förstår i den svenska uttagningen. Sedan var soundet inte riktigt min stil heller utan kändes mest som ett försök att fjäska för Eurovision Song Contest-publiken. Jag förstår inte heller varför sångerskan lanserar sig under artistnamnet Sofia när det redan finns hundratals artister med det namnet. Hennes riktiga namn Sofia Berntson hade faktiskt fungerat bättre.

5. Maja Gullstrand - Här För Mig Själv
Jag minns när Maja var med i "Fame Factory" för några år sedan. Hon var då en av mina favoriter med sin härliga röst och sina sköna jazzpoplåtar. "Här För Mig Själv" är även den en härlig blanding av jazz och pop som får mig på riktigt bra humör. Låten är kanske ingen vinnarlåt men den växer för varje lyssning. Jag kommer helt klart att lyssna mer på den framöver.

6. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
Molly försökte göra en Sanna Nielsen i kväll men det räckte inte ända fram för mig. "Så Vill Stjärnorna" är lika platt, tråkig och förutsägbar som Shirley Clamps bidrag i år. Visst har Molly en bra sångröst men precis som Amy Diamond känns det lite för helylle och tillgjort. Jag tror att många röstade på Molly för att hon är den hon är istället för att lyssna på själva låten. Den är ju inte alls bra.

7. Mikael Rickfors - Du Vinner Över Mig!
Mikael bräkte sig igenom framträdandet i kväll och jag kunde inte låta bli att tänka på Nordman. "Du Vinner Över Mig!" säger mig absolut ingenting. Det enda intressanta jag kan komma på med Mikael Rickfors är att han medverkade i musikvideon till Agnetha Fältskogs "Can't Shake Lose" 1983. Alltid något.

8. Rigo & The Topaz Sound Feat. Red Fox - I Got U
Jag är ledsen men det här förstod jag inte alls. "I Got U" är så långt ifrån min stil som det bara kan bli. Jag får inte ut något av sådan musik. Sedan har jag svårt för onödigt långa artistnamn. Varför krångla till det så?

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com