29 mars, 2009

Recension: Cut (2000)

Den australienska skräckfilmen "Cut" från 2000 är ett kärt tillskott till samlingen. Filmen handlar om ett gäng filmstudenter, med Raffy (Jessica Napier) i spetsen, som ska avsluta den ofärdiga slasherfilmen "Hot Blooded".

Filminspelningen avbröts 1988 efter att regissören Hilary (Kylie Minogue) brutalt mördats. Ungdomarna lyckas övertala huvudpersonen från originalet, Vanessa (Molly Ringwald), att ställa upp på nytt, men så fort inspelningen är i gång börjar folk dö en efter en.

Jag minns när "Cut" hade premiär och jag såg teasertrailern på filmens officiella hemsida. Jag var väldigt glad över att min stora idol Kylie Minogue medverkade tillsammans med 80-talsikonen Molly Ringwald. När jag sedan såg filmen hade jag väldigt höga förväntningar.

Även om "Cut" inte levde upp till dem alla så kände jag mig ändå nöjd. Detta är trots allt en riktigt skön slasherfilm med lagom blodiga dödsscener och helt okej skådespelarinsatser. Jag hade dock velat se Kylie Minogue i en större roll, men man kan ju inte få allt här i världen.

Nej, "Cut" är inte världens bästa skräckfilm och man märker tydligt att den är inspirerad av "Scream"-filmerna. Men jag tycker ändå att den har stort underhållningsvärde. Den är långt ifrån tråkig, och dessutom så gillar jag filmer där man i handlingen får följa med bakom kulisserna på filminspelningar.

Gillar man skräckfilmer, speciellt med gamla 80-talsikoner i rollerna, är denna B-skräckis ett måste i samlingen!



Spana gärna in mina övriga recensioner.