11 mars, 2009

Melodifestivalen 2009 - Andra Chansen

I lördags ägde Andra Chansen i Melodifestivalen rum i Norrköping. Sarah Dawn Finer och Caroline Af Ugglas gick till final medan Sofia Berntson blev den internationella juryns val till finalen. Jag är inte speciellt förvånad över resultatet även om jag har svårt att förstå hur Caroline Af Ugglas kunde få en finalplats. Jag har även svårt för duellerna, speciellt när två av ens favoriter ställs mot varandra. Så blev det i lördags för mig när Lili & Susie mötte Bodies Without Organs. Jag tycker faktiskt att SVT har misslyckats med att utveckla tävlingen i rätt riktning.

Här under hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer nio är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Lili & Susie - Show Me Heaven
Systrarna Päivärinta var fantastiska i lördags. Sången var mycket starkare än sist och låten "Show Me Heaven" är en av de bästa discolåtar jag någonsin har hört! Jag är lite besviken över att mina stora idoler inte tog sig till final, de borde ha fått en plats i finalen, men deras nya singel kommer i alla fall att spelas sönder hemma hos mig. Jag är dessutom glad bara över att de ger ut ny musik!

2. Bodies Without Organs - You're Not Alone
Martin Rolinski sjöng som vanligt riktigt bra i lördags. Det räckte dock inte riktigt ända fram vilket jag tror beror på låten. "You're Not Alone" har vuxit väldigt mycket sedan första lyssningen men den är fortfarande lite för platt för att vinna hela tävlingen. Som jag tidigare har sagt tycker jag att de borde ha ställt upp med discoversionen från kommande albumet istället.

3. Star Pilots - Higher
Det har pratats mycket om plagiat den senaste veckan men det är svårt att skriva musik i dag utan att sno något, det gör alla omedvetet. Det finns ju inte hur många kombinationer som helst. Jag är fortfarande imponderad av Johan Beckers starka sångröst som tar denna sköna dancelåt till en helt annan nivå. Med någon annan sångare hade det nog inte gått så bra som det faktiskt gjorde.

4. Sofia - Alla
Sofia Berntson och hennes "Alla" valdes ut av den internationella juryn att gå till final. Det var ett bra val även om jag fortfarande tycker att Sofia borde ha sjungit på svenska eller engelska istället. Sofia sjunger förresten grymt bra!

5. Sarah Dawn Finer - Moving On
Att Sarah var förkyld i lördags hördes tydligt, men hon gjorde ändå ett bra jobb. "Moving On" växer för varje lyssning även om det inte är någon favorit hos mig. Jag tror att Sarah kommer gå långt i finalen.

6. Amy Diamond - It's My Life
Amy sjöng mycket bättre i lördags och "It's My Life" är fortfarande en rätt bra låt. Men jag tror ändå att den hade blivit mycket bättre med en helt annan artist. Det är något med Amys barnsliga röst som jag har lite svårt för.

7. Scotts - Jag Tror På Oss
Den här låten blir bara sämre och sämre i mina öron. Scotts försöker med denna låt vara lite rockiga vilket slutar i katastrof. Dansbandsrock är inte alls intressant för mig. Framträdandet i lördags var okej men inget speciellt.

8. Rigo & The Topaz Sound Feat. Red Fox - I Got U
Jag är ledsen men "I Got U" säger mig fortfarande ingenting. Jag hade dock hellre sett den i final än Caroline Af Ugglas.

9. Caroline Af Ugglas - Snälla, Snälla
Nej, det hade inte blivit någon förbättring sedan förra gången. Caroline sjöng fortfarande så förskräckligt illa i lördags att vi var tvungna att byta kanal under hennes framträdande. Det är inget gott tecken.

Andra bloggar om: , , , , ,

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com