17 mars, 2009

I want to run away

Ibland känner jag för att rymma någonstans där jag får vila ut och bara andas. Där jag slipper all stress och alla förväntningar. Som det hotellbarn jag är saknar jag även att bo på hotell otroligt mycket. Det var ett tag sedan nu. Det är något med hotell som gör att jag känner mig så trygg och glad. Det är rent, lyxigt och så är det alltid någon vaken i fall något skulle hända.

För tillfället känns Paris väldigt lockande, av en viss anledning, och jag har ju aldrig varit där. Men jag saknar New York väldigt mycket. Jag saknar att fönstershoppa på Tiffany's, länsa Virgin Megastor på skivor och slappa i Central Park. Nåja, jag får försöka hålla ut så kanske någon sötnos tar med mig bort.

Rymma kan man göra på många sätt, bland annat genom att försvinna in i filmens och litteraturens värld. I dag besökte jag till exempel mitt favoritantikvariat och hittade tre böcker till kanonpris. Det var tre biografier om Ingrid Bergman, Greta Garbo och Gloria Swanson. Den senare var en känd stumfilmsstjärna som många i dag tyvärr har glömt. Jag har inte hunnit se så många filmer med henne ännu, men talfilmen "Sunset Boulevard" från 1950 är en av mina favoriter.

Jag får inte nog av klassiska filmstjärnor. Det är mitt sätt att fly vardagen.