01 mars, 2009

Melodifestivalen 2009 - Deltävling 4

I går ägde den fjärde och sista deltävlingen av Melodifestivalen rum i Malmö. Agnes Carlsson och Malena Ernman gick direkt till final medan Sarah Dawn Finer och Star Pilots gick till Andra Chansen. Jag blev även glatt överaskad av att se sötnosen Darin framföra Jan Johansens 90-talsklassiker "Se På Mig" i pausen. Darin är en grym sångare!

Här under hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Malena Ernman - La Voix
Jag älskar när man blandar opera och popmusik, något man verkligen har lyckats exceptionellt med i "La Voix". De vackra operastämmorna i kombination med Kylie Minogue-inspirerat discobeat är oslagbart. "La Voix" var helt klart bäst i går även om jag tycker att Malena sjöng operadelarna bättre än de lite för mörka verserna. Extra kul är att Malena är från Sandviken, där jag bor.

2. Agnes Carlsson - Love Love Love
Agnes senaste album "Dance Love Pop" är riktigt bra, speciellt singlarna "On And On" och "Release Me". "Love Love Love" kommer inte riktigt upp i samma nivå, trots att Anders Hansson har skrivit den. Låten är för platt och Agnes röst dränktes av musiken i går. Men trots detta växer låten för varje lyssning. Låt oss hoppas att Agnes tar i lite mer i finalen!

3. Star Pilots - Higher
Jag minns när Johan Becker var med i "Fame Factory". Då hade jag väldigt svårt för hans tråkiga popmusik. Nu är han medlem i gruppen Star Pilots som har en betydligt tuffare stil. "Higher" är en riktigt skön dancelåt och att Johan sjunger grymt bra kan ingen ta ifrån honom. Är det någon mer än jag som tycker att den påminner lite om Velvets "Take My Body Close"?

4. Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly
När jag läste att Anna Sahlene och norska Eurovision Song Contest-stjärnan Maria Haukaas Storeng skulle göra duett var jag tveksam. Men de gjorde väldigt bra ifrån sig i går och sjöng kanonbra. Poplåten "Killing Me Tenderly" är helt okej även om den på vissa ställen är lite seg. Ett stort plus till den ABBA-doftande refrängen!

5. Susanne Alfvengren - Du Är Älskad Där Du Går
Kvinnan som på 80-talet gav oss hits som "När Vi Rör Varann" och "Som Stormen River Öppet Hav" gjorde comeback i går. Jag har vanligtvis svårt för ballader i detta sammanhang men jag berördes verkligen av "Du Är Älskad Där Du Går". Den är absolut ingen vinnarlåt men helt klart godkänd! Dessutom har Susanne en riktigt stark och unik röst.

6. Sarah Dawn Finer - Moving On
Sarah har en väldigt vacker röst och hon bevisade det återigen i gårdagens deltävlingen. Jag tycker dock att balladen "Moving On" är lite seg. Jag vet inte riktigt varför men den berör mig inte på samma sätt som Susanne Alfvengrens ballad. Men kanske kommer den att växa ju mer jag hör den.

7. Next 3 - Esta Noche
Pojkarna Gonzalo Flores, Jimmy Almgren och Adam Soliman i Next 3 rappar på svenska och spanska om tjejer och kärlek. Att de är söta räcker dock inte riktigt ända fram för mig. Framträdandet i går var helt okej men låten "Esta Noche" är inte alls min stil. Jag förstår inte charmen med hiphopmusik även om den är anpassad för att vara folklig.

8. Thorleifs - Sweet Kissin' In The Moonlight
Nej, nej, nej! Jag förstår inte charmen med Thorleifs. Jag har jättesvårt för klassisk dansbandsmusik och soundet i "Sweet Kissin' In The Moonlight" är en katastrof! Att den dessutom påminner om hundra andra gamla dansbands- och schlagerlåtar är inget plus.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com