19 mars, 2009

Intervju med Johan Östberg

Året var 2003 och jag hade en förälskelse i Johan Östberg som då medverkade i TV3:s talangjakt "Fame Factory". Vecka efter vecka levererade han nya hits som till skillnad från mycket annat i programmet hade innehåll och djup. Efter "Fame Factory" har Johan bland annat hunnit släppa albumet "Fly", starta barnteatern "Drill & Drull" och föreläsa i skolor om mobbning och självkänsla. Jag har nu fått äran att intervjua Johan till min rosa blogg.

Har musiken alltid varit en del av ditt liv?
Musiken tog över mitt liv när jag lärde mig spela tre ackord på en söndrig gitarr. Det lät säkert förjävligt, men jag var naiv och drog snart ut i stan för att tjäna en kosing. Min far har alltid sjungit, varit körledare och tramsat runt i olika kvartettkonstellationer. Jag blev väl indoktrinerad till den milda grad att jag ändå trodde att det var mitt eget öde att skapa musik.

Men fan vad man ärver grejer, mer än vad man tror. Ändå är man herre över sitt skal och tron att äga en fri vilja är viktig. Att berika sig med vackra adjektiv och därigenom inse att man är unik är onani för själen. På tal om sådant så tror jag att mycket av min drivkraft har en djup förankring med min sexualdrift. Inte för att jag tokrunkade som barn utan tvärtom, ju mindre handtrallor desto bättre musik. Jag skrev min första låt som elvaåring. Jag tycker fortfarande än i dag att det är en av mina bästa låtar. Sedan började man tänka för mycket. Det var gött när allt var naivt och enkelt.

Det har nu gått fem år sedan du deltog i "Fame Factory" på TV3. Hur har din medverkan präglat dig?
Efter att trillat in på ett bananskal i Cirkus Factory blev jag väldigt känslig för kritik och jag upplevde mig själv som ett tomt vitt ark där branschfolk fick min tillåtelse att måla mig i vilka färger de ville. Jag hann sällan med att stanna upp och reflektera då allt kändes som om det gick i tvåhundra. Jag lärde känna många fantastiska människor och summan är att jag ändå lärde mig fantastiskt mycket och är glad för att jag hängde på.

Det man glömmer med kommersiella musikprogram är att tonvikten handlar i slutändan om att göra bra TV. Jag hade definitivt hållit på med musik i vilket fall som helst. Kanske gav det mig en bekräftelse på att det ändå är det här jag ska hålla på med. Konstnärer är ju många gånger ett labilt släkte som älskar att få uppmärksamhet och bekräftelse. Jag har däremot aldrig kollat på ett helt program av "Fame Factory", klarar inte av att se mig själv. Måste söka hjälp för det.

Har du någon gång ångrat att du ställde upp i programmet?
Nej.

Vad sysselsatte du dig med innan du kom med i "Fame Factory"?
Jag var trubadur och spelade kring bord likt en levande jukebox.

Vilken av dina egna låtar är du mest stolt över?
"John Of Art" som kommer vara med på mitt nya album.

Berätta lite om projektet "Mr. Perfect" som du är delaktig i.
Jag och vän Fredrik Svensson startade projektet efter att ha gjort en musikvideo till låten "Mr. Perfect". Vi insåg att vi ville komma ut på skolor och föreläsa kring ämnet. Jag ville berätta hur det är att ha varit mobbad för sitt utseende och ge utsatta barn och ungdomar råd för att inte skämmas för sig själva.

Jag blev som barn mobbad för mina öron som då var väldigt stora. Jag trodde att mobbningen skulle sluta om jag opererade bort en del av mina öron. Jag skämdes när dem kallade mig Dumbo och Flax, något jag aldrig borde ha gjort. Fredrik var en gång i tiden en betraktare till mobbning och vågade inte ingripa fastän han visste att det han såg var fel. Rädslan för att själv bli mobbad var för stark. Vi har varit runt i Sverige och haft runt sextio föreläsningar.

Vilket är ditt bästa minne från "Fame Factory"-tiden?
Mitt bästa minne är när jag och Martin Olsen ramlade över Micke Swahn som av någon underlig anledning var ute och rände i Skara, klockan två på natten. Han hängde på till vårt boende och vi delade på en whisky och han pratade osammanhängande om trottoarer och... jag försöker att minnas. Han var så fantastiskt flummig och fördomsfri. Nu blev jag jobbigt nostalgisk. Vackra minnen gör ofta ont för att man saknar dem så.

Finns det något du ångrar i din karriär?
Nej.

Hur ser ditt liv ut för tillfället?
Jag är mycket i Skåne och förbereder mitt skivmaterial. Jag har börjat styrketräna
och jag planerar ett sommarkollo för barn och ungdomar.

Vad har du för planer för framtiden?
Jag håller på att mixa min andra platta. Jag har skrivit all musik och text med några polare. Tillsammans med mitt nya band har vi producerat tretton låtar. Nästan allt är liveinspelat och så lite fusk som möjligt. Jag hoppas på att komma ut i landet och få sprida min musik till så många som möjligt.

Du har en hel del beundrare i gayvärlden. Är det något du har märkt av?
Jag vet att jag har träffat många killar som diggar min musik. Jag har svårt att se om män är gay eller straight. Ibland kan man höra det genom en lite mer nasal röst. Jag träffade en kille i helgen som gillade mig och min musik och kanske ville få mig på andra tankar/baktankar. Han drog in mig i en diskussion där han påstod att han kunde få min penis att styvna till inom några sekunder. Hur straight jag än må vara så trodde han sig veta de rätta knepen.

Jag sa att han säkert har rätt och jag drog en parallell med ett gloryhole där man tror sig få ett blowjob av en brud men bakom kulissen är det en man som suger. Det man inte vet... Men jag köper inte att alla är bisexuella. För mig har det alltid handlat om tjejer. Det klart att man inte blir kär i ett kön, men personligheten är inte allt.

Har du fortfarande kontakt med någon från "Fame Factory"?
Martin Olsen, Maja Gullstrand och Jimmy Jansson. Robert Zuddas ringde jag till i somras och Marcus Öhrn har blivit pappa så han fick mina gratulationer för ett tag sedan.

Jag försöker själv slå igenom som artist. Har du några bra råd att ge om nöjesbranschen?
Jobba varje dag med dina idéer. Tro på dig själv och gör ditt jobb till en livstil. Måla fina teckningar som symboliserar dina framtidsvisioner. Öva på ett instrument och sjung ut med hela kroppen och själen. Träna skalor och läs och skriv poesi. Var ödmjuk men bestämd. Låt ingen trampa på dig. Det finns lika många åsikter som människor på denna jord och du vet bäst om ditt liv och öde. Tänk inte för mycket på det yttre men vårda din kropp.

Slutligen, vill du hälsa något till dina fans?
Fan vad jag längtar att få komma ut och sjunga för er! Jag har jobbat för mycket i studio. Om någon av er har en kontakt med ett hak eller en klubb så kommer vi gärna dit och levererar. Ni kommer inte bli besvikna på mitt nya material. Vi heter Tintomara och får snart upp hemsida med musik.