13 maj, 2009

Eurovision Song Contest 2009 - Semifinal 1

I går ägde den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2009 rum i Moskva. De länder som gick till final var Sverige, Turkiet, Israel, Portugal, Malta, Finland, Bosnien-Hercegovina, Rumänien, Armenien och Island. Var det bara jag som knappt förstod vad programledarna sa på grund av dåligt uttal? Här under ser ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer arton är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Sverige: "La Voix" är en riktigt bra låt, jag älskar blandningen av Kylie Minogue-doftande discopop och opera. Jag tycker dock fortfarande att Malena Ernman sjunger lite för svagt i verserna men operadelarna är fantastiska!

2. Rumänien: "The Balkan Girls" är en söt och trallvänlig poplåt som verkligen faller mig i smaken. Elena Gheorghes röst var lite svag på vissa ställen men inte alls så dålig som många sa innan tävlingen.

3. Turkiet: Jag är personligen rätt trött på det Elena Paparizou-typiska etnosoundet som har tjatats ut i det här sammanhanget, men jag kan inte låta bli att ryckas med av den sköna "Düm Tek Tek". Hadise sjöng dessutom riktigt bra i går.

4. Finland: För första gången på många år har Finland skickat en låt som faller mig i smaken. "Lose Control" är helt klart en av de bästa låtarna i årets tävling. Den sköna blandningen av dance och electropop kommer att göra sig bra på dansgolven. Waldo's People har jämförts med E-Type men är betydligt bättre honom!

5. Island: Yohanna har en fantastisk sångröst! Balladen "Is It True?" kändes lite anonym i början men den växer massvis för varje lyssning. Jag är glad över att denna låt gick till final!

6. Montenegro: "Just Get Out Of My Life" är lite tjatig i refrängen men jag gillar discosoundet på låten. Synd bara att Andrea Demirović sjöng förskräckligt dåligt i går. Ett litet plus för den söta, bögiga dansaren med de tajta byxorna som hon hade med sig på scenen.

7. Bulgarien: "Illusion" är en av de bästa låtarna i årets tävling! Synd bara att Krassimir Avramov och hans skrikiga körsångerska inte kan sjunga speciellt rent, det låter till och med falskt på studioversionen. Men som sagt, den sköna operadiscolåten är väldigt bra.

8. Andorra: Susanne Georgi blev känd på 90-talet med den danska popduon Me & My som hade en stor hit med "Dub-I-Dub". Numera bor Susanne i Andorra och hennes låt "La Teva Decisió (Get a Life)" är väldigt söt. Jag gillar den även om låten gärna hade fått vara mer elektronisk för min del.

9. Armenien: När jag hörde "Jan Jan" första gången tyckte jag att den var lite svår, men den tuffa låten har vuxit en hel del sedan dess och Inga & Anush bjöd på ett riktigt häftigt framträdande i går!

10. Vitryssland: Petr Elfimov har en väldigt bra sångröst även om det faller lite på uttalet, jag hade svårt att höra vad han sjöng i går. Den rockiga "Eyes That Never Lie" är riktigt stark och jag är förvånad över att den inte gick till final.

11. Schweiz: "The Highest Heights" är inte den musikstil jag vanligtvis gillar men de snygga killarna i gruppen Lovebugs gjorde riktigt bra ifrån sig i går.

12. Israel: Det var så härligt att se en israelisk och en arabisk artist stå på samma scen i går och sjunga en låt om fred. "There Must Be Another Way" är en väldigt vacker låt men inte tillräckligt stark för att vinna. Noa & Mira Awad sjunger dock grymt bra!

13. Makedonien: Den heta sångaren i rockgruppen Next Time har grymt sexig röst. Låten "Nešto Što Ke Ostane" är helt okej men inte riktigt min stil. Men om jag skulle gilla pudelrock så skulle jag nog älska den här låten. Nu får jag nöja mig med att titta på sångaren.

14. Malta: Den populära sångerskan Chiara har en väldigt vacker röst men balladen "What If We" är inte stark nog att fånga mitt intresse. Den känns platt och förlegad, som något Shirley Clamp skulle kunna sjunga.

15. Portugal: Sångerskan i Flor-De-Lis sjunger väldigt vackert men låten "Todas As Ruas Do Amor" är alldeles för tråkig och faller mig inte alls i smaken. Sött men trist.

16. Bosnien: Sångaren i rockgruppen Regina har en rätt skön röst men låten "Bistra Voda" säger mig absolut ingenting. Den är så långt ifrån min smak som det bara kan bli.

17. Tjeckien: Gipsy.cz med sin låt "Aven Romale" är så töntig att jag inte ens vill kommentera bidraget.

18. Belgien: Usch, jag avskyr verkligen rockabilly! Jag blir bara irriterad av sådan musik och Copycat gjorde inte saken bättre. Elvis vred sig i sin grav när de uppträdde.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com