29 december, 2008

Recension: Friday The 13th (1980)

Få filmer har haft så stort inflytande på skräckfilmsindustrin som "Friday The 13th". När filmen hade premiär 1980 chockade den en hel värld med sina blodiga och råa dödsscener.

Filmen handlar om ett gäng ungdomar, med den söta Alice (Adrienne King) i centrum, som ska öppna upp ett sommarläger. Lägret har varit stängt sedan 50-talet då en ung pojke vid namn Jason Voorhees drunkade och ett par tonåringar mördades. Men någon har svårt att glömma det förflutna och en efter en blir lägerledarna brutalt mördade.

"Friday The 13th" har varit en av mina absoluta skräckfilmsfavoriter sedan jag såg den första gången. Den har allt som behövs för att göra en lyckad "slasherfilm": Ett gäng tonåringar, en galen seriemördare, mängder av blod, vackra skogsmiljöer och en ung Kevin Bacon i badbyxor. Filmen skulle kanske inte vinna någon Oscar men den har ett högt underhållningsvärde och har blivit en slags mall för skräckfilmsskapande.

Den oövervinneliga Jason Voorhees, ni vet han med hockeymasken, har dessutom blivit en ikon bland skräckfilmsfans även om han bara har en liten roll i den första filmen. I början av 2009 kommer en nyinspelning av "Friday The 13th", eller "Fredagen Den 13:e" som den kallades i Sverige. Och även om jag ser fram emot att se den kan jag inte låta bli att oroa mig för att originalet ska komma i skymundan. Detta trots att originalet har en realistisk känsla som få filmer i genren har.

Om du gillar blodiga skräckfilmer från 80-talet är detta helt klart en film för dig! Passa på att köpa den oklippta utgåvan av "Friday The 13th" som just nu reas ut på Discshop. Filmens finns även på Blu-ray.



Spana gärna in mina övriga recensioner.