12 december, 2008

Julkalendern 2008 - Del 12

Atrestro blåste återigen in luft i Callistors mun samtidigt som han försökte skaka liv i honom. Inget hände. Det började snöa igen och Atrestro huttrade som aldrig förr. Men han brydde sig inte om kylan. Allt han kunde tänka på var Callistor.
"Kom igen nu då!" ropade han. "Ligg inte bara där. Rör på dig! Andas!"
Plötsligt hostade Callistor till och spottade vatten ur munnen. "Varför ligger du över mig?"
"Åh, du lever!" Atrestro kramade om Callistor och tårar forsade längs hans kinder. "Jag trodde att du var död."
"Inte skulle jag väl lämna dig ensam här ute i vildmarken? Du skulle ju gå vilse direkt." Callistor log sitt charmiga leende.
Atrestro kunde inte låta bli att le tillbaka och han kysste honom.
"Aj!" Callistor hoppade till.
"Har du ont?"
"Ja, jag har ont i benet och det känns som att mitt huvud ska explodera."
Atrestro rev snabbt bort en reva från sin tröja och baddade det blödande såret i Callistors panna.
"Du måste ha slagit dig ordentligt i fallet", sa han.
"Det är ingen fara."
"Jo, du måste vila."
"Det har vi inte tid med." Callistor reste sig försiktigt upp. "Vi har ett slott att finna. Jag kan förresten vila hos min vän när vi kommer fram."
"Låt mig hjälpa dig i alla fall", sa Atrestro och lät Callistor stödja sig på honom.
"Ja, mamma". Callistor log retsamt.
De lämnade stranden och återvände in i skogen.
"Åt vilket håll ska vi?" frågade Atrestro.
"Jag tror att vi ska österut, men jag är inte säker. Jag kom av mig efter fallet."
Pojkarna fortsatte att gå genom skogen och deras våta kläder började stelna i kylan. Atrestro kände sig orolig för Callistor. Han haltade kraftigt och såret i pannan hade börjat blöda igen. Måtte vi vara framme snart.
"Du blöder igen", sa Atrestro och baddade Callistors panna på nytt. "Du ska se att allt löser sig. Håll bara ut lite till."
Callistor svarade inte utan stirrade på något bakom Atrestro.
"Vad är det?"
"Titta bakom dig".
Atrestro vände sig om och fick syn på en stor stad som bredde ut sig på andra sidan en gigantisk äng.
"Vi är framme i Smaragdia", sa Callistor.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com