06 december, 2008

Julkalendern 2008 - Del 6

Atrestro vandrade genom skogen tills han kom till en liten bäck. Solen sken fortfarande och snön hade börjat smälta. Han satte sig ner vid kanten och stirrade ner i vattnet. Jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Jag är så förvirrad. Om bara madame Simsek hade varit lite tydligare. Allt jag vill är ju att hitta hem.
Plötsligt hördes ett tjut från ett buskage bakom honom. Atrestro hoppade till av rädsla.
"Hallå?" ropade han. "Är det någon där?"
Det prasslade till i buskaget och ännu ett tjut hördes. Atrestro började sakta gå baklänges från platsen. Plötsligt såg han hur en två meter hög ödla kom krypandes ut ur buskarna. Vad är det där för något?!
Ödlans sylvassa tänder och slingrande tunga fick Atrestro att lägga benen på ryggen. Han sprang så snabbt han kunde längs bäcken och hörde hela tiden ödlans tunga steg bakom sig. Hjälp! Han är efter mig!
Plötsligt snubblade Atrestro på en trädrot och och föll rätt in i en buske. Atrestro drog ut sitt silversvärd ur skidan och höll det hårt i handen. Ödlan gapade och lät sin långa tunga snabbt rycka svärdet ur handen på honom. Nu är det kört!
"Snälla, låt mig vara!" ropade Atrestro i hopp om att ödlan skulle förstå vad han sa. Han slöt ögonen och väntade på slutet.
Plötsligt hördes en röst. "Lämna honom ifred!"
Atrestro öppnade ögonen och såg hur Callistor snabbt körde sitt svärd genom ödlans hals. Callistor! Den stora ödlan tjöt till och föll sedan tungt till marken i en pöl av blod. Atrestro andades ut och stoppade tillbaka sitt svärd i skidan.
"Åh, vilken tur att du dök upp!" utbrast han och haltade fram till Callistor. "Det var nära ögat!"
"Jag kände på mig att du behövde hjälp", sa Callistor.
"Hur visste du att jag var här?"
"Jag var hem till madame Simsek för att bli spådd och hon berättade att du letade efter lord Scarbonnes slott. Hon visade mig åt vilket håll du hade gått."
"Tack och lov för det."
"Jag har aldrig sett någon springa så snabbt förr."
"Vilken usel hjälte jag är."
"Du behöver bara lite övning." Callistor log och lät Atrestro stödja sig mot honom. "Jag tror bestämt att din fot är stukad. Du behöver vila och jag vet det perfekta stället."

Andra bloggar om: , , , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com